nedeľa 6. decembra 2009

Slobodný a otvorený softvér

3DG1 - zadanie W7 - k zadaniam S1 - S4
Vďaka tomuto bloku štúdia som si konečne vyskúšala Linux. Už som o ňom počula, aj som si ho chcela vyskúšať, ale... A konečne prišiel ten čas. Pracovala som s distribúciou Ubuntu. Práca s týmto operačným systémom ma milo prekvapila. Vrámci zadaní S1 - S4 som si vyskúšala i niektoré programy Slobodného a otvoreného softvéru.
Zadanie S1 - Kancelársky softvér
Kancelársky softvér OpenOffice.org ako jeden z mála v tejto oblasti softvéru som poznala. Veľmi sa mi páči jednoduchý export textu do formátu pdf. Zadaním bola úprava textu s použitím štýlov.
Zadanie S2 - Programovanie
Tu sme si mohli vybrať jednu zo štyroch úloh. Každá úloha bola práca s iným prgramom: KompoZer, Lazarus, Eclipse a Detské programovacie jazyky. Keďže programovanie v Lazarus-e je ekvivalentné programovaniu v Delphi a k tomu máme samostatný modul štúdia (kde takéto úlohy vypracovávam), vybrala som si KompoZer a KTurtle (detský programovací jazyk).
KompoZer je prostredie (editor) na tvorbu webových stránok. Je jednoduchý, určený pre začiatočníkov, je preložený aj do slovenského jazyka. Umožňuje tvorbu stránok spôsobom WYSIWYG, teda formou „výsledkom je to, čo vidíš“. Nastavila som si správne kódovanie UTF-8, titulok (hlavičku stránky) a pustila som sa do práce. Texty a obrázky sa mi nedali vkladať na ľubovoľnú pozíciu na stránke a keď som chcela, aby to nejako i vyzeralo, tak som si pomohla vyhľadanými návodmi a radami z internetu. Stránku som si rozvrhla a potom to už bola hra. Urobila som si šablónu (obsahovala to, čo malo byť na každej stránke) a ostatné stránky som dopĺňala do nej. Urobila som štyri stránky - jednu hlavnú a tri "podstránky". Okrem formátovania textu a úpravy pozadia som vložila i obrázky, tabuľky a odkazy. Odkaz som riešila otváraním v aktuálnom rámci (stránky tohto projektu), ale i otvorením v novom okne (odkaz na webovú stránku školy). Zadala som i odkaz cez obrázok (odkaz na stránku ĎVUi cez logo ĎVUi). Úloha ma bavila. Hoci som s touto úlohou strávila veľa času, pred samotným publikovaním by som ju ešte určite upravovala obsahovo i graficky.
Pre deti ma zaujal detský programovací jazyk KTurtle - programovanie s korytnačkou. Logika programovania je ako v Imagine, len príkazy sú v angličtine - inak sa píšu. Urobila som i toto zadanie.
Zadanie S3 - Práca s internetom a jeho službami
Vrámci tohto zadania som zobrazila certifikáty internetových portálov, zdrojový kód stránky, napísala názvy prehliadačov webových stránok, uviedla adresy webových portálov, ktoré ponúkajú možnosť použitia čítania RSS správ a napísala názvy a webové adresy poštových klientov.
Zadanie S4 - Video
Vrámci tohto zadania som si vyskúšala program VLC media player (i jeho inštaláciu do Ubuntu), Totem (prehrávač filmov) a program Kdenlive.
VLC media player je multimediálny prehrávač, ktorý umožňuje i streamovanie - vysielanie.
Program Kdenlive som použila na tvorbu videa. Program vie pracovať s mnohými formátmi. Prvé video som vytvorila asi z 10 fotografií a piesne. Jeho veľkosť bola 1,1 GB. To bolo veľmi ďaleko od 2 MB, do ktorých sme sa mali zmestiť. A tak som v programe Gimp zmenšovala veľkosti fotiek (ich rozlíšenie) a využila som poskytnutú hudbu z kurzu - eu_atherm.mp3 (táto skladba mala len 410 kB). Robila som mnoho pokusov s použitím menšieho počtu fotiek a ich menšou kvalitou, rôznymi prechodmi a efektami a s výstupom do rôznych typov formátov... Pri každom renderovaní som v Príslušenstve využila i Urobiť snímok obrazovky. Na úkor kvality a pôvodnej predstavy som sa dopracovala k požadovanému výsledku: jednominútové video s hudbou je vytvorené z troch "mierne rozmazaných" fotografií, je použitý prechod Luma15 a video efekty Roztmívačka z černé a Stmívačka do černé. Vytvorené video spolu so snímkou obrazovky pri renderovaní má po komprimácii veľkosť 1,95 MB :-).

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára