utorok 1. decembra 2009

Vyhľadávanie v Google

3DG1 - zadanie I1
Vrámci tohto zadania som si vyskúšala ako pracuje Google s "logikou" vyhľadávania. Pohrala som sa so slovným spojením "zdravotný matrac". Pre slovné spojenie zdravotný matrac Google ponúkol 42 800 odkazov. Slovné spojenie v úvodzovkách "zdravotný matrac" tento počet zredukovalo na 5 620. Vyskúšala som i ďalšie logické úpravy výrazu pre vyhľadávanie.
Zaujímavá je i špeciálna syntax vo vyhľadávaní: intitle:"zdravotný matrac" ponúklo 363 stránok. Pre efektívnejšie vyhľadávanie možno použiť i rozšírené vyhľadávanie.
Skúsim šťastie som zatiaľ, priznám sa nepoužívala, hoci ho tam vidieť pri každom otvorení vyhľadávača. Je to fajn pomôcka, určite budem na ňu klikať.
Google ako kalkulačka - zaujímavé. Zadala som niekoľko rôznych príkladov - matematických i na premieňanie jednotiek.
Pri Mapách v Google sa dá presedieť veľa času. Pozrela so si trasy z miesta bydliska do najbližších miest. Prekvapilo ma, že sú zobrazené i názvy ulíc v obci. Bez problémov sa mi zobrazila i cesta z domu do práce. Pocestovala som si i do zahraničia.
Prekladač v Google: z Wikipédie som si skopírovala zákon zotrvačnosti:
"Teleso zotrváva v pokoji alebo rovnomernom priamočiarom pohybe ak naň nepôsobia iné telesá silou alebo ak sú sily pôsobiace na teleso v rovnováhe."
Preložila som ho do angličtiny:
"The body remains at rest or moving uniformly straight, if it do not act by force or other bodies if the body forces in balance."
A naspäť do slovenčiny:
"Telo zostáva v pokoji alebo pohybe rovnomerne rovno, ak nekonajú násilne alebo inými subjektmi, ak tento orgán sily v rovnováhe." :-)
Zaujímavý je i Zeitgeist, prostredníctvom ktorého Google umožňuje prezerať najčastejšie otázky, ktoré ľudia kladú. Takéto vyhodnotenie sa dá získať pre jednotlivé krajiny a rôzne časové obdobia. Skúsila som, čo najviac zaujímalo Slovensko za posledných 30 dní. Vo vyhľadávaných výrazoch to bol pokec, facebook a youtube. Najväčšie rastúce vyhľadávanie zaznamenala prasacia chrípka - + 850% a voľby VUC - + 750%.
Zadanie bolo zaujímavé, nepoznala som doteraz všetky vyskúšané možnosti. Určite ich ukážem i žiakom aby bolo aj ich vyhľadávanie efektívnejšie, ale verím že sa i pobavia najmä pri mapách a prekladači.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára